Wednesday 3 January 2018

REFLEKSI

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Seperti yang kita tahu, reka bentuk grafik merupakan salah satu kaitan dengan seni. Hal ini kerana seni itu adalah meluas dan sangat penting dalam kehidupan manusia. Sebagai contoh, dalam tajuk pembungkusan, seorang usahawan perlu memikirkan strategik bagaimana untuk membuat promosi terhadap barangannya jika tidak mempunyai kaitan antara grafik dengan seni. Adakah pasarannya mampu menandingi pasaran global. Walhal, pada zaman kini pelbagai teknologi canggih yang boleh digunakan. Pada masa yang sama, cara penyampaian poster yang mempunyai sifat keterbacaan, jelas, kretif mampu untuk menarik minat pembaca.

Pada pendapat saya, refleksi yang saya dapat ketengahkan adalah perhubungan diantara Reka Bentuk Grafik dengan seni visual amatlah mempunyai perhubungan yang intelektual kerana dari segi Reka bentuk grafik, ia mempunyai unsur kesenian dan mempunyai elemen-elemen yang melibatkan dalam seni visual. Dalam Reka Bentuk Grafik amatlah penting bahawa elemen-elemen seni visual dan prisnsip seni diterapkan dalam setiap Reka Bentuk yang hendak dihasilkan. Oleh itu, Reka Bentuk Grafik haruslah perlu diterapkan dalam Reka Bnetuk Grafik kerana ia dapat melahirkan individu yang berkemahiran dan mempunyai tahap penguasaan dalam teknologi berkomputer terutamanya kepada bakal pendidik atau Guru Seni Visual harus mengaplikasikan bidang ini ke dalam pembelajaran dan pengajaran. Grafik mempunyai satu konservatif dalam pendidikan seni kerana pada era ke 21 ini, guru-guru juga haruslah memberikan penekanan kepada penerapan dalam teknologi yang sejajar dengan perjalanan dari semasa ke semasa. Grafik dan reka bentuk diterapkan kerana ia merupakan sebuah metodologi pendidikan pada alaf era teknologi kini dengan perisian yang serba canggih.

No comments:

Post a Comment

REFLEKSI

Assalamualaikum dan salam sejahtera.... Seperti yang kita tahu, reka bentuk grafik merupakan salah satu kaitan dengan seni. Hal ini ker...